مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی

مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی (جامع و کامل)

مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی و پیروی از توصیه‌های جراح، به شما کمک می کند دوران نقاهت را با سلامتی پشت سر بگذارید و پس از مدتی شاهد نتایج زیبایی عمل خود باشید. در این مقاله به مراقبت‌های ضروری پس از بلفاروپلاستی می‌پردازیم و موارد و کارهایی را که انجام آن‌ها به بهبودی سریع‌تر شما کمک می‌کند، به تفصیل توضیح می‌دهیم.

در این مقاله با ما همراه باشید تا از تمامی نکات بعد از این جراحی مطلع شوید تا بهترین تجربه و نتیجه را از این روش از زیبایی داشته باشید.

صحبت های دکتر علیرضا بابایی درباره مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی 👇

مراقبت های اولیه بعد از بلفاروپلاستی

مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به اهمیت چشم‌ها در زیبایی صورت و تأثیر مستقیم جراحی پلک بر این ناحیه، بسیاری از متقاضیان این عمل زیبایی عجله دارند تا هرچه سریع‌تر نتایج آن را ببینند. باید دانست که بهبودی و مشاهده نتایج در طول زمان اتفاق می‌افتد.

پس از ترخیص از کلینیک، شخصی باید شما را تا منزل همراهی کند. بهتر است در دو روز اول پس از عمل تنها نباشید و همراه داشته باشید. پس از جراحی هیچ گونه پانسمان روی پلک‌ها قرار نمی گیرد و فرد می تواند به خوبی ببیند.درد و ناراحتی در این جراحی بسیار جزئی است و بیشتر در ۴۸ ساعت اولیه می باشد و با مسکن های معمولی قابل کنترل است.

معمولاً بخیه‌ها یک هفته بعد برداشته می‌شوند. فرد  سه الی چهار روز بعد از عمل می تواند حمام کند.

ممکن است پس از جراحی احساس کنید یک چشم یا ابرو با دیگری هماهنگ نیست که می‌تواند به دلیل تفاوت سرعت التیام دو طرف باشد و نباید با عارضه عدم تقارن چشم‌ها در جراحی غیراستاندارد اشتباه گرفته شود. اگر عدم تقارن ناشی از نقص جراحی باشد، در ماه‌های بعد مشخص می‌شود.

باید توجه داشت که در جراحی بلفاروپلاستی، لایه‌ها و بافت‌های زیرین نیز دستخوش تغییر می‌شوند و التیام آن‌ها طولانی‌تر است. به همین دلیل در این مدت پلک‌ها سفت و منقبض به نظر می‌رسند که پس از ۴ تا ۶ ماه برطرف می‌شود.

  • ۳ روز بعد از جراحی می توان ناحیه جراحی را با شامپو مخصوص شستشو دهید.
  • از لنز تماسی پس از دو هفته می‌توانید استفاده نمایید.
  • از مالش و فشار دادن چشم‌ها در دو هفته اول پس از جراحی خودداری کنید.
مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی

سایر نکات مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی

مراقبت‌های پس از جراحی بلفاروپلاستی نقش بسیار مهمی در موفقیت و بهبود سریعتر افراد دارد. در ادامه به نکات مهم در مراقبت‌های پس از بلفاروپلاستی اشاره می‌شود:

  • استراحت و محافظت از چشمان:

پس از جراحی، استراحت و محافظت از چشمان یکی ازمهمترین مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی است که در روند بهبودی شما تاثیر مثبتی خواهد داشت.

  • مصرف داروها:

مصرف داروها باتوجه با دستورات پزشک به شما کمک می کند دوره نقاهت پس از جراحی بلفاروپلاستی را به راحتی پشت سر بگذارید و شاهد بهترین نتیجه از این جراحی باشید.

  • اجتناب از فعالیت های سنگین:

فعالیت‌های سنگین و ورزش‌های خاص در دوران ابتدایی پس از جراحی باید محدود شوند تا به بازیابی زودتر کمک شود.

  • استفاده از عینک‌های محافظ:

در مواجه با نور خورشید یا اجتناب از ایستادن در مقابل باد، استفاده از عینک‌های محافظ مهم است.

  • پیشگیری از خشکی چشم:

استفاده از ژل‌ها و پمادهای چشمی مرطوب‌کننده باتوجه به تجویز پزشک به پیشگیری از خشکی چشم کمک می‌کند.

  • مراجعه به پزشک:

ارتباط مستمر با پزشک و پیگیری مراحل بهبودی پس از جراحی به بهبود سریع‌تر کمک می‌کند. همچنین در صورتی که هر گونه علائم غیرمعمول مثل خونریزی یا تورم شدید، رخ دهد، باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

توجه به این نکات و پیروی دقیق از دستورات پزشک و رعایت مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی، به فرد کمک می‌کند تا با بهترین نتیجه ممکن از جراحی بهبود یابد.

نحوه مصرف داروها بعد از بلفاروپلاستی

  1. داروها و مسکن‌های تجویزشده توسط پزشک را به‌موقع و منظم مصرف کنید. غیر از موارد توصیه‌شده، از مصرف آسپرین و داروهای مشابه خودداری نمایید.
  2. ابتدا پس از عمل احساس کشیدگی در پلک‌ها خواهید داشت. سوزش، خشکی و خارش چشم نیز در این زمان طبیعی است. همچنین احتمال ترشحات چشمی تا یک هفته وجود دارد. پزشک برای بهبود این شرایط معمولاً قطره‌های چشمی مانند اشک مصنوعی تجویز می‌کند. در هفته اول باید فعالیت چشمی را محدود نگه دارید و قطره‌های تجویزی را به‌طور مرتب استفاده کنید.
  3. یکی دیگر از نکات در مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی، برای رفع احساس کشیدگی پلک، پزشک معمولاً پمادهای چرب‌کننده تجویز می‌کند. همچنین پماد آنتی‌بیوتیکی موجب تاری دید موقت می‌شود که تا چند روز پس از عمل طبیعی است.
  4. احساس بی‌حسی یا مورمور شدن و ناراحتی در محل برش‌ها و بخیه‌ها طبیعی است. می‌توانید با مشورت پزشک از کرم‌های چرب‌کننده حاوی ویتامین E برای رفع خشکی پلک استفاده کنید.
  5. در چند هفته اول پس از عمل، چشم‌ها نسبت به نور، باد و موارد مشابه حساس‌اند، بنابراین از محافظ چشم استفاده کنید. پس از این مدت می‌توانید برای پوشاندن کبودی‌ها از آرایش استفاده نمایید.
  6. زخم جراحی را تا ۱۲ ماه نباید بدون محافظ در معرض آفتاب قرار دهید. هنگام خروج از منزل حتماً از کرم‌های ضدآفتاب با SPF 30 یا بالاتر و عینک آفتابی استفاده کنید.

فیلم جراحی بلفاروپلاستی توسط دکتر علیرضا بابایی

00:23
truncate dir-rtl

جراحی زیبایی پلک

تغذیه بعد از بلفاروپلاستی

  • رژیم غذایی سالم و سبکی داشته باشید. در دو روز اول پس از عمل از غذاهای نرم مانند سوپ استفاده کنید تا علاوه بر تأثیر مثبت بر بدن، فعالیت عضلات صورت نیز کمتر باشد.
  • از میوه و سبزیجات تازه در وعده‌های غذایی استفاده کنید تا اثرات منفی داروهای مسکن، کم‌آبی و کم‌تحرکی بر دستگاه گوارش را کاهش دهید. مصرف مایعات را هم فراموش نکنید تا احتمال لخته خون کمتر شود.
  • تا سه هفته از مصرف الکل پرهیز کنید. همچنین از سیگار و دود آن دوری نمایید، چراکه اثرات منفی بر روند بهبودی دارد.

نتیجه گیری:

مراقبت‌های بعد از جراحی بلفاروپلاستی موجب می‌شوند تا افراد بهبود سریعتری پس از این جراحی را تجربه کنند. استراحت و محافظت از چشمان در دوره ابتدایی بعد از جراحی و استفاده مناسب از داروها و پیگیری مستمر با پزشک، تاثیر بسزایی در نتیجه جراحی خواهند داشت.

استفاده از عینک‌های محافظ و جلوگیری از ورم با استفاده از کمپرس های یخ و داروهای تجویز شده توسط پزشک نیز از مراقبت‌های مهم پس از این جراحی محسوب می‌شوند. افراد باید نکاتی همچون اجتناب از فعالیت‌های سنگین را رعایت کرده و در صورت بروز هر گونه عوارض یا علائم غیرمعمول، به پزشک خود اطلاع دهند. با رعایت این مراقبت‌ها، افراد می‌توانند از نتایج مثبت جراحی بلفاروپلاستی به بهترین شکل ممکن بهره‌مند شوند.

مطالب مرتبط
فهرست محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *